EFEKTIVITAS YOUTUBE SEBAGAI MEDIA BELAJAR MASYARAKAT (DUSUN BENDAKULON RT 04/16 PADANGJAYA, MAJENANG)

Authors

  • Much Solehudin STMIK Komputama Majenang
  • Ratih M.Kom STMIK Komputama Majenang

DOI:

https://doi.org/10.37087/jtb.v2i2.37

Keywords:

youtube, belajar, masyarakat

Abstract

This study aims to determine the level of effectiveness of YouTube as a learning medium in society. The
method used in this research process is descriptive qualitative method. While data collection techniques,
the authors explore the data according to the discussion by looking at various journals, articles and
information from relevant YouTube users in the problems observed. The results of this study indicate that
the level of use of YouTube in the community can be said to be high, because apart from being a learning
medium, they open YouTube to be used as a medium of entertainment. People who use YouTube as a
learning medium are people who have their own interests or when in an emergency they want to find out
the solution to the problems they face, for example opening a video tutorial on dealing with cellphones,
washing machines, televisions, refrigerators or other damaged household items. By watching the video,
finally the community can put it into practice. In addition, there are also many other ways such as how to
care for ornamental plants, from planting to growing big. All can be practiced via Youtube media. People
feel they can add to their knowledge without having to spend a lot of money, meaning they consider it
more efficient because one click directly displays audio and visuals that can be imitated or applied. Most
people feel that YouTube has a positive impact on those in need.

References

Arfanda, Firman,. 2015. Konstruksi Sosial Masyarakat Terhadap Waria. Jurnal Sosial Ilmu Politik Universitas Hasanuddin, KRITIS, Vol. 1, No. 1.

Azhar Arsyad, Media Pembelajaran, (Jakarta: Rajawali Press, 2014), hlm. 19-20

Budiargo, Dian. 2015. Berkomunikasi Ala Net Generation. Jakarta: PT Elex Media Komputindo

David, E.R., Sondakh, M., Harilama., S. (2017). Pengaruh Konten Vlog dalam Youtube terhadap Pembentukan Sikap Mahasiswa Ilmu Komunikasi Fakultas Ilmu Sosial dan Politik Universitas Sam Ratulangie-journal “Acta Diurna” Volume VI. No. 1.

Derry, I. 2013. Bila SI Kecil Bermain Gadget: Panduan Bagi Orang Tua Untuk Memahami Fakto-Faktor Penyebab Anak Kecanduan Gadget. Bisakimia: Jakarta.

Dwiningrum, S. (2012). Ilmu Sosial & Budaya Dasar. Yogyakarta: UNY Press.

Faiqah, F., Nadjib, M., Amir, A.S. Youtube sebagai sarana komunikasi bagi komunitas MakassarVidgram. Jurnal komunikasi kareba Vol. 5 No.2 Juli - Desember 2016.

Fransiska Timoria Samosir, dkk., 2018, Efektivitas Youtube sebagai Media Pembelajaran Mahasiswa (Studi Di Fakultas FISIP Universitas Bengkulu), Bengkulu: Universitas Bengkulu

Furaiji, F., Latuszynska, M., & Wawrzyniak, A. (2012). “An Empirical Study of the Factors Influencing Consumer Behavior in The Electric Appliances Market”.

Herdiana, Dian. Peran Masyarakat dalam Pengembangan Desa Wisata Berbasis Masyarakat. Jurnal Jumpa Volume 6, Nomor 1, Juli 2019.

https://andi.link/hootsuite-we-are-social-indonesian-digital-report-2020/ diakses 31 Mei 2020

https://kampungkb.bkkbn.go.id/profile/8542

Journal of Contemporary Economic, 6(3), 76-86. DOI: 10.5709/ce.1897-9254.52

Mahnun.Nunu.(2012). Media Pembelajaran (Kajian terhadap Langkah-langkah Pemilihan Media dan Implementasinya dalam Pembelajaran). Dalam Jurnal Pemikiran Islam; Vol. 37, No. 1: 27.

Maliki, Z. (2010). Makna Kekuasaan dan Transformasi Politik. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.

Moleong, L. (2011). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: Rosda

Pawit, M. Y. (2010). Teori dan Praktik Penelusuran Informasi: Information Retreival. Jakarta: Kencana.

Purwono. Joni, dkk. (2014). Penggunaan Media Audio-Visual Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Di Sekolah Menengah Pertama Negeri1 Pacitan. Dalam Jurnal Teknologi Pendidikan dan Pembelajaran Vol.2, No.2: 127

Salam, Aprinus. 2007. Perubahan Sosial dan Pertanyaan tentang Kearifan Lokal. Jurnal Studi Islam dan Budaya Ibda’, 5 (2): 257-275. Pada jurnal Tejokusumo, Bambang. 2014. Dinamika Masyarakat Sebagai Sumber Belajar Ilmu Pengetahuan Sosial. Geoedukasi Volume III Nomor 1, Maret 2014, Tejokusumo, B., 38 – 43

Samosir, F. T., Pitasari, D.N., Purwaka & Tjahjono, P. E.(2018), Efektivitas Youtube Sebagai Media Pembelajaran Mahasiswa (Studi Di Fakultas FISIP Universitas Bengkulu), Record and Library Journal, 4(2), 81-91.

Setiadi, Elly M. &Kolip, Usman. 2013.Pengantar Sosiologi Pemahaman Fakta dan Gejala Permasalahan Sosial: Teori, Aplikasi dan Pemecahannya. Jakarta: Prenadamedia

Sianipar, A. P. (2013). Pemanfaatan youtube di kalangan mahasiswa. Jurnal Ilmu Komunikasi FLOW, 2(3), 1–10.

Solehudin, M. . (2020). Informasi Dalam Perspektif Islam . Jurnal Teknologi Dan Bisnis, 2(1), 1-14. https://doi.org/10.37087/jtb.v2i1.8

Tafonao, Talizaro. 2018. Peranan Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, Vol.2 No.2

Tianjie, H. (n.d.). China's Middle Income Consumers. Beijing: China-Britain Business Council.

Yudhi Munadhi, Media Pembelajaran Sebuah Pendekatan Baru, (Jakarta : GP Press Group, 2013), hlm. 7-8

Zabar, Adzan Abdul., Novianto, Fahmi.2015. Keamanan Http Dan Https Berbasis Web Menggunakan Sistem Operasi Kali Linux. Jurnal Ilmiah Komputer dan Informatika (KOMPUTA) Vol. 4, No. 2, Oktober 2015, ISSN : 2089-9033

Downloads

Published

2020-12-20

How to Cite

Solehudin, M. ., & M.Kom, R. (2020). EFEKTIVITAS YOUTUBE SEBAGAI MEDIA BELAJAR MASYARAKAT (DUSUN BENDAKULON RT 04/16 PADANGJAYA, MAJENANG). Jurnal Teknologi Dan Bisnis, 2(2), 1–15. https://doi.org/10.37087/jtb.v2i2.37

Issue

Section

Articles