MANAJEMEN JARINGAN INTERNET MENGGUNAKAN MIKROTIK DI PONDOK PESANTREN EL-BAYAN
DOI:
https://doi.org/10.37087/jtb.v3i2.72Keywords:
Practical Work, Network, MikrotikAbstract
Practical Work is a subject that must be taken by students. In fulfilling the author's obligation to make this Practical Work Report as one of the requirements for graduation from the STMIK Kompuama Majenang Information Systems Study Program. The purpose of writing this practical work report is to find out the management of the internet network at the El-Bayan Islamic Boarding School.
The research method used by the author in the field study includes two procedures, namely the method of data collection and implementation of work programs. From this analysis and observation, it is known that the El-Bayan Islamic Boarding School provides internet network facilities that are used by students who are students. However, in its use it is still not managed which causes the internet to become unstable due to the large number of unfair uses (exceeding the limit) by students. To manage usage, Mikrotik is an effective alternative, so it is hoped that it will bring order to the use of the internet to be wiser.
References
Haqqi, Muhammad dan Muhammad Badrun. “Segmentasi Jaringan Dengan Menggunakan Virtual Local Area Network (Study Kasus Pt. Jalur Nugraha Ekakurir)”. Jurnal Teknik Komputer Amik Bsi. Vol. II No. 2 Agustus 2016. 7-16.
Hayaty, M.Cs, Nurul. 2020. Buku Ajar Sistem Keamanan. Tanjung Pinang: Teknik Informatika UMRAH.
Jayanto, Rakhmat Dwi. 2019. “Rancang Bangun Sistem Monitoring Jaringan Menggunakan Mikrotik Router OS”. 3(1): 391–95.
Madcoms. 2015. Membangun sistem jaringan komputer untuk pemula. Yogyakarta: Andi Offset.
Madcoms. 2016. Manajemen Sistem Jaringan Komputer Dengan Mikrotik Routeros. Yogyakarta : Andi Offset.
Musyaffa, Nu’man dan Ricki Sastra. “Analisa Kinerja Kualitas Layanan (QoS) Virtual Router Redudancyp Protocol (VRRP) Menggunakan Mikrotik Routerboard”. Analisa Kinerja Kualitas. Vol V, No. 1 – Februari 2019, 1-5.
Susianto, D. “Implementasi Queue Tree Untuk Manajemen Bandwidth Menggunakan Router Board Mikrotik”. Jurnal Cendikia Vol 12 No. 1 Cendikia 2016, 1-7.
Varianto, E., & Mohammad Badrul. (2015). Implementasi Virtual Private Network Dan Proxy Server Menggunakan Clear Os Pada Pt.Valdo International. Jursnal Teknik Komputer Amik Bsi, 1(1), 55–56.
Dewi, G. P. F. 2012. Pengembangan Game Edukasi Pengenalan Nama Hewan Dalam Bahasa Inggris Sebagai Media Pembelajaran Siswa SD Berbasis Macromedia Flash. Universitas Negeri Yogyakarta.
Novitasari, Djahir, dan Fatimah, 2015. Adobe Illustrator. Sudaryono, 2015. Metode Pengumpulan Data.
Pramuditya, Noto, dan Purwono, 2018. Pengertian Game Edukasi.
M. T. M. Putra, Sari, dan Risna Sari, 2018. Media Pembelajaran.
Yulia, Purba, dan Nasir, 2019. Persepsi Game Edukasi.
Putra, Nugroho, dan Puspitarini, 2016. Android merupakan sistem operasi bergerak yang menggunakan OS linux. IJSE - Indonesian Journal on Software Engineering, 1(1), p.3.
Safaat H, 2012. OS Android secara umum dibagi menjadi 5 tingkatan.
Gata dan Gata, 2013. Unified Modeling Language (UML).
Stemkoski dan Leider, 2017. Learning Construct 2.
Rahadi, Satoto, dan Windasari, 2016. Construct 2.
Yustin, Sujaini, dan Irwansyah, 2016. Construct 2 menyediakan 70 efek visual yang memanfaatkan engine WebGL, dilengkapi oleh 20 behaviour dan built-in plugin.
Nirwana, Ira. 2021. Perancangan Game Edukasi Pengembangan Kemampuan Logika Berbasis Android. Universitas Putera Batam.
Afrizal Umar, Wanti Rahayu. 2021. Aplikasi Game Edukasi Fiqih Kelas 2 Madrasah Ibtidaiyah Berbasis Android. Universitas Indraprasta PGRI Jakarta Timur.
Pane, Syafrizal Fachri, D. (2020). Membangun Aplikasi Peminjaman Jurnal Menggunakan Aplikasi Oracle Apex Online. Kreatif Industri Nusantara
Zamroni, Rosidi .at.al. 2013. Rancang Bangun Aplikasi Permainan Untuk Pembelajaran Anak Menggunakan HTML 5.
Anonim. 2012. Penggunaan Unity 3D untuk penelusuran virtual pada Rumah Susun di Tambora.
Hermawan, Galih. Heryant, Arizonanataliyati. 2013. Game Shopping Time.
Sulai, Mulki. 2013. Game Edukasi Pariwisata Indonesia.
Yustin, Sujaini, dan Irwansyah, 2016. Rancang Bangun Aplikasi Game Edukasi Pembelajaran Matematika Menggunakan Construct 2.
Yulia, Purba, dan Nasir, 2019. Aplikasi Game Edukasi Matematika Berbasis Android.
Yunus, Astuti, dan Khairina, 2015. Game Edukasi Matematika Untuk Sekolah Dasar.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Fajar Nugroho, Dina Aulia, Fahri Rizal Fadli

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.